March 27, 2009

Tekanan or Tertekan ?

Tekanan darah rendah (hypotension) ialah istilah perubatan untuk tekanan darah dengan bacaan di bawah paras 90/60 mm Hg. Simtom-simtom seperti gelap mata dan mudah pitam adalah tanda bahawa darah tidak sampai ke otak dalam jumlah yang mencukupi.
Soalan samada D&C mempunyai pengaruh kepada tekanan darah dan dalam kes puan sebagai tekanan darah rendah saya jelaskan dari sudut perubatan tradisional China. Meridian hati turun dari dada ke perut, kemudian mengelilingi kemaluan sebelum turun ke bawah melalui peha. Tekanan darah rendah dikaitkan dengan darah tidak beredar dengan sempurna dan oleh itu organ hati perlu diberi perhatian.
Dari perspektif naturopath atau perawatan kesihatan semulajadi, setiap organ yang diganggu dengan cara pembedahan akan memberi kesan kepada fungsi-fungsi normal organ tersebut dan seterusnya boleh mengganggu fungsi organ-organ lain.
Simtom-simtom – Simtom-simtomnya berbagai. Setiap individu mengalami gabungan simtom-simtom tertentu. Simtom-simtom yang biasa dialami: sakit kepala, kepala rasa melayang, penglihatan kabur, kurang fokus, loya atau perut merasa tidak selesa, lemah lemah, pitam, denyutan nadi lemah, rasa sejuk, pernnafasan tersekat-sekat, lesu, kulit lembap.
Ubatan moden - Sesetengah ubatan moden boleh menyebabkan tekanan darah rendah: ubatan digunakan untuk pembedahan, agen-agen anti-keresahan, perwatan untuk tekanan darah tinggi, diuretic (agen melancarkan pembuangan air kencing, biasa digunakan untuk meredakan tekanan darah tinggi,ubat-ubatan untuk jantung, sesetengah ubatan anti-kemurungan, ubat tahan sakit (narcotic analgesics), alcohol.
Sekiranya ubat-ubatan moden menjadi punca, sila berbincang dengan doktor anda untuk mengambil langkah tertentu atau menukar ubatan yang lebih sesuai.
Punca-punca lain – dehaidrasi, kegagalan jantung, serangan jantung, ritma jantung berubah (arrhythmias), pitam, tindakan alahan (anaphylaxis), terkejut (dari infeksi yang teruk, strok, anaphylaxis, mengalami peristiwa emosi yang parah, serangan jantung), diabetes yang teruk.
Gaya Hidup
1. Untuk bangun dari posisi berbaring, duduk dahulu selama 10 saat sebelum bangun. Sholat waktu secara tetap adalah pergerakan paling universal untuk menggerakkan semua jenis meridian dan memperseimbang peredaran darah.
2. Teruskan mengambil multivitamin yang dibekalkan.
3. Makanlah makanan yang menyihatkan dan seimbang. Makan
makanan yang sesuai dengan metabolisma anda. Elakkan
makanan yang menghasilkan tindakbalas makanan.
4. Sediakan jus dari lobak bit (beet root) 30 g, parsley 15 g
bahagian. Minum tanpa gula 1 X sehari.
5. Sekiranya mengalami stres, kenalpasti punca dan jika tidak boleh
dihindari, urus dengan bijak .


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

jeng jeng jeng ..
bagus tau aku,
pepagi dah bg info baekkkkkkkkkkkkkk punyerrrrrrrrrrr ekekekeke.
rajin² baca tauuuuuuuuuuuu .
aku bg kisah ni tentu la bersebab kan ?
alkisahnya mlm td aku batuk agak teruk ,terus pening²an gitu.
lepas lokong baca yassin dia ajak gi klinik.
ayaaaakkkkkkk aku maleh tul ngadap doktor ..
ubat dah abes byk pun x elok² gakkkk. :(
ulang² doktor tuh baca bacaan darah aku
akhirnya bacaan 58mm HG .. uikkkkkkkkkkk rendah tuh .
tp doktor kata even rendahpun still normal for ladies.
ooowwwhhhhhhhhh gitu ekk ?
atuttttttttttttttttttttttt jek haku ..

pagi² bos aku tya weder aku dah ok or tak ?
sayang gakkkkkk kat aku hahahaha
dia kata nanti dia suruh wife dia belikan herbs tuk rebus²an
untuk minum kat seng sei .. alamakatak , ngeri sehhh minum herbs cina neh.
namau bleh ka ?
akakakak panggggggggggg karang !!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

3 komen uolls ::

a.b geldofg said...

bnyakkan ketawa

SyaNa said...

ko darah rendah??
tak cukup tekanan la tu :p

take care sis!!!
aku kalo stress sket pn sakit2 tengkuk aku..kkdg rse nk muntah la..huhu

jiejah d'blogger said...

ab
hahahah puas dah gelak ekekke

syana
nak kene rajin suh lokong tekan² neh wakakakakaka siottttt.

NUFFNANG

Mr & Mrs Tan

Daisypath Anniversary tickers

ADAM IZZ ZAFFRAN TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ADEEL IZZ ZABAD TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers