May 12, 2010

Daging Salai masak lomak cili api -fuhhhhhhh!!

Masa balik dr Kuala Pilah arituh , gigih saya skodeng gerai tepi² jalan sbb nak cari mende salai² ni .. byk pulak yg x buka sbb hari isnin kan ?
Kebetulan pulak hujan/gerimis sepanjang jln huhuhu ..tp saya tetap gigih .
rugi pulak rasanya kalau dah sampai sana tp x dpt beli ,
akhirnya hampir² ke ulu bendul baru saya jumpa satu gerai
walaupun cuma ada daging salai , syukur juga lahhhh. saya nak cari sembilang/keli salai sebenarnya ..dok terbayang² buat masak lemak + belimbing buluh ..perrrrggghhhh !!!
gilerrrrrrrrrrrrrrrr ...

Mak cik tu siap bg saya resepi lagi ..errrkkk sukatan tuk santan sebenarnya .
tp saya x ikut pun sbb saya kurang gemar kalau berlemak sangat .
bygkan , untuk daging salai sebesar tapak tangan kita -santannya ialah 1.5bijik
huhuhuhuhu mmg melemak lemak lemak lemakkkkkkk sungguhhhh ler ;-P
ini versi saya ..buat cair² jek & kurang pedas .
kesian adam kalau buat pedas sgt , kalau ikut tekak saya mmg saya letak 2genggang cili api heheheheheheh ..
resepi ??
senang sgt , pejam mata jekkk ;-))
~daging salai hiris nipis²
~santan secukup rasa tekak anda
~cili padi
~kunyit hidup
~daun kunyit
~serai
~asam keping
~kentang + terung - tp ini option la kan..ada org letak rebung,mangga muda/pauh,terung pipit bla bla bla heheheh
Cara:-
tumbuk cilipadi + kunyit hidup
campurkan dengan semua bahan di atas.
masak dengan api sederhana.
garam & perasakan.
siappppp.
~ cuba laaaaa , pasti sedapppp .
daging salai ni masak x lama sbb dia dah lembut kan :-))
lupa lak nak bgtau harga ..
saya beli 1/2kg = RM15.00

12 komen uolls ::

dalila said...

daging salai?..perghhhhh.. teliur den..

mamarempit said...

menu wajib kitorang kt sini bile raye or kenduri....

farra8979 said...

me budak br blajar.. daging salai tu mmg ade jual kat kedai ek...

Jiejah @ Iza said...

DALILA
heehehehehhe slurrrppppp.
x pasal² mkn byk semalam tauuu hehehe

A.I said...

merana jiwa aku tgk laok kau ni jah!!!!

Jiejah @ Iza said...

mama
ye kerrr ?? dapppnya.
raya nanti jemput kulaan tauuuu :-))



farra
daging salai ni setau akak jual kat tepi² jln kat n.9.
kat tmpt lain x pasti pulak hehehe :-D

Jiejah @ Iza said...

AI
hahahaha meranaaaaa??
kalau tgk hat pior lagi merana ko sbb ada bau ekekeke

farra8979 said...

owh, thanks 4 d info...

puterikurekure said...

favourite saya ni!!!!!!!!
sedapnyeeee....~

kat perak ni takde jual daging salai.
:(

Jiejah @ Iza said...

kurekure
x de yerrr? mmg susah sket nak dpt kan ..sbbnya makanan ni femes kat nogori , so kat sana senang dpt kot.
x pun kene salai sendiri hahaha nanges!!!


fara
welkam :-))

eynda said...

Sedapnyer...tak pernah masak menu ni tapi kalau jumpa memang tak lepaskan peluang makan hehe...

Jiejah @ Iza said...

EYNDA
saya pun tersangat la kurangnya nak masak gini tp sbb dah beli daging tu kan..wajib la masak hehehe

NUFFNANG

Mr & Mrs Tan

Daisypath Anniversary tickers

ADAM IZZ ZAFFRAN TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ADEEL IZZ ZABAD TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers