November 4, 2010

Sengkuang oh sengkuang

Salam :-))
*
Sengal je tajuk kan ?
pasai pa citer sengkuang ?
alkisahnya tekak makyong ni tetiba tingin mkn sengkuang
tp x mo masak lemak , x mo popiah
so jenuh la tya kengkawang , google sana sini
last² semalam terjah blog cik mat gebu
tp saya as usual lah derhaka selalu - maap naaa cik mat.
nak resepi ??
errrkkk simple ajek kot cara saya
- sengkuang hiris ikut suka
-carrot pun hiris jek suka²
-daun kucai
-bawang putih
-udang kering tp saya guna ikan masin talang
-telor 1bijik
*
tumis bawang putih , kemudian ikan masin
masukkan carrot & sengkuang
perasakan dgn garam & lada hitam
masukkan daun kucai & akhir sekali telor
kacau² sampai kering
angkat & ngap .
lepas tu masa singgah kedai runcit nak beli pisang , saya ternmpk petai
fuhhhhhhhhh sbb kawan² asyik citer menu petai so saya pun nak jugak
rasanya julung² kali kot saya masak petai
bkn x suka tp tekak saya ni alah sikit dgn petai
sekarang pun tekak ada sikit sakit , mmg pulun air kosong saja la dr pagi.
*
saya pun kuranggggg suka dgn seafood , so saya masak dgn ikan talang masin
ehhhh ntah la betui ka idak nama dia talang
hehehehe saya main bantai jekkk , beli masa balik kg last 2 week
saya suka sbb dia dah siap slice & tak berapa masin.
resepi x yah la kan - sonang sangat .
ohh yerrr semalam saya berjaya paksa incik tan mkn petai
kikikkiki terkulat² muka mamat tu ..yesssss!

5 komen uolls ::

izahdaut said...

fuhh... berasap kepala tengok petai..nak jugakkkkkk

Jiejah @ Iza said...

izah
hahahaha jaga² asap tu ,kang terbakar ;-)

hanim.. said...

whoaaaaaaaaa...puan jijah dah masuk dapo balik dah..kembali menjejesss laa bila msk blog ini..hehehe..tp ckp psl sengkuang nih, hanim skg tgh tingin nk mkn sengkuang yg potong slice..pastu ada letak sos merah (cane tah buatnya)..pastu tabur kacang..last merasa ni ms zaman sek rendah..mana nk cr nih..mana pandei nk wat sdr..

eddie dewanaga said...

...kalau beli sengkuang, gua kopek dan ratah begitu saja, tapi kalau dpt masuk dlm fridge dulu, baru world!!!

Jiejah @ Iza said...

anim
hohohoho itu rojak kan???
ada lagi kot kat sesetengah tempat hehehhe



eddie
waaaaa long time no see haaaaa??
sedap gak ratah² gitu , to mak yong teringin yg masak² punya kikiki

NUFFNANG

Mr & Mrs Tan

Daisypath Anniversary tickers

ADAM IZZ ZAFFRAN TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ADEEL IZZ ZABAD TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers