October 26, 2010

Kari bawal vs Peria telor

Salam .. cerita makan² lagi kita yer ..
itu je la modal nak apdet belog
kalau x mau terbiar sepi .. ewahhh.
saya x reti la nak "bercerita" mcm org lain
zaman tu dah berlalu kot ;-P
*
*
Kari bawal - terlupa letak bendi hahahaha
lepas tu rebus bendi buat ulam - aci dak ??
menu lama gakk , peria telor
ada brann korang nak buat kihkihkih
ini dah jadi pebret incik tan tauuu
suka betul dia kalau saya buat telor gini kompare saya tumis jek peria tu.
saya lakkk mana² pun bleh
buat ulam pun no hal - rembattt ajek
then saya buat sambal belacan belimbing buluh
makkk aiiiiii shedapppppp nya mkn
nasib baik saya dah awal² catu nasik
kalau x mau mkn bertambah² hehehe
*
*
pokok belimbing buluh emak saya tgh berbuah dgn lebat
gerammmm sgt sbb byk yg luruh
saya ambik bawa balik sikit then frozenkan
feeling duduk kat obersi .
kalau x frozenkan cepat jek dia layu - sayanggggg.
so , petang ni ingat nak masak ayam masak lemak cilipadi + bilimbing buluh
fuhhhhhhhhhh haruskah saya masak lebey ??
*
*
nak resepi?
ikan bawal kari tu rasanya semua dah tau kan ?
*
*
Peria goreng telor ?
-peria (kecik/besar pun boleh) - hiris nipis
-telor 3bijik
-bawang besar
-bawang putih
-cili padi .. kalau suka .
*
mula² tumiskan bawang merah/putih/cili
masukkan peria , tumis sampai separa layu
kemudian tuangkan telor yg telah dipukul dgn sedikit garam+lada putih
biarkan seketika sehingga bahagian bawah garing
terbalikkan , masak sampai garing.
sebaiknya guna pan non-stick
*
pada yg x suka pahit peria tu boleh cuba resepi ni
masakkan peria tu sampai layu
saya suka rasa pahit peria , sbb tu saya masak separa jek
*
*
selamat mencuba
:-


5 komen uolls ::

mamaaerish@eb said...

alamk... sgt2 sedap...my fav... laporrrrrrrrrrrr... ;p

Lia @ Norli (Mamarempit) said...

kaciuran banyu lior ku...pergh..dlm esbok ada 1/2 lagi peria...kt sini pnggil kambas..kalo peria..yg haloi2 tu...

Jiejah @ Iza said...

EB
jemput jemput jemput hehehehe


mama
kambas ??? mmg x pernah dengar.
kami panggil perai jek x kira besar kecik kihkihkih

Jamak Aton Habi Mahmood said...

Ooo itu namanya peria telur eh... aku tau peria katak jerk hihihi :p

peria pahit tp bagus utk kesihatan,
kalo buat rebus sedap juge kan

Jiejah @ Iza said...

jiji
aku suka rebus jekkk tp kdg² kene ikut tekak tuan besar lorrrr hehehe

NUFFNANG

Mr & Mrs Tan

Daisypath Anniversary tickers

ADAM IZZ ZAFFRAN TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ADEEL IZZ ZABAD TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers