December 9, 2009

Si putih yg masam manis

saya dah lama berazam (gilerrr la kan siap ada azam² mcm tahun baru) nak belajar buat sos putih mcm yg selalu saya mkn kat SR tuh ..
tp saya selalu fikir yg buat sos gitu sure renyah di campur lagi saya ni bkn ada byk bahan² masakan omputih kat dapur ..
ye la , saya mkn salmon pun cicah air asam kan
so pure malay kan huhuhu .
-
-
nak dijadikan cerita , semalam saya rajinkan diri google sana sini carik resepi
rupanya ooooooooooooooo sgt senang .
ada beberapa resepi style lan kan
tp saya kan suka alter ikut suka hati saya saja
janji rasa tu x lari jauh .
result ??
mmmppppp boleh masuk tekak saya even termasham sket
ghairah sangat kot saya memerah lemon hahaha
saya mkn salmon bersama sayur²
eehhhh sayur dah x de sgt , so saya grilled jek apa yg ada
timun jepun , tomato + bawang besar.
mkn ngan sket spagetti sbb saya ada buatkan incik tan & adam carbonara.
adam mkn 3x tambah sampai akhirnya muntah
adoiiiiii laaaa , buat seriau jekkk
tp lepas muntah leh plak dia top-up balik mkn hahaha

RESEPI SOS PUTIH LEMON
~bawang putih cincang
~bawang besar cincang
~butter or olive oil (saya guna olive)
~tepung gandum 1 sudu
~susu segar suku cawan (sy guna susu tepung omega sesudu hehehe)
~b/pepper
~mixed herbs
~garam + perasa
~ lemon

CARA
panaskan butter , tumis bawang putih sampai naik bau.
masukkan bawang besar sampai layu , kemudian masukkan tepung gandum
kacau sampai pekat , masukkan susu segar
tambahkan segala maknenek perasa
masak sampai pekat.
akhir sekali perahkan lemon :-D
Sekian . Terima Kasih


senang kan ?
dan healthy jugak untuk org² berdiet seperti saya.
kononnnnnnya :-P

6 komen uolls ::

Kak Lia said...

bak sepinggan...aku tk reti masak2 ni...ngap je tau...

Izza - Jiejah said...

mama
elehhhhhhhhhh x reti kuhnun , karang kalau aku datang sana ko jamu aku kayak catering ekekeke

Intan and The Boys said...

hoih...nakkkk!!!!

eddie dewanaga said...

ini bukan tartar sauce kan Jah..?
sebab takde pickles, relish, mayo dan cuka.

eynda said...

Malam ni pun buat grilled salmon utk hubby tapi dia takmo sos....grilled sayur macam jiejah tu jugak :-)

ME said...

Thanks for sharing .. bole try

NUFFNANG

Mr & Mrs Tan

Daisypath Anniversary tickers

ADAM IZZ ZAFFRAN TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ADEEL IZZ ZABAD TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers