November 6, 2009

Lemon Tea

Saper suka lemon tea angkat kaki !!!
aku sukaaaaaaa ..sekarang pun tgh menikmatinya.
hilang stress .. tp stress kah aku ?
x de pun hehehehhe
mau info ttg teh??
@
@
@
Sumber Kafein
Kafein dlam kuantiti yang berpatutan mebawa kebaikan terhadap tubuh kerana ia dapat merangsang metabolisme serta meningkatkan fungsi otak dan rangsangan pada persekitaran. Tidak hairan lah ada sesetengah orang mengamalkan minum minuman berkafein untuk menjaga badan.
Secawan kopi mengandungi 125-185 mg kafien manakala 1 cawan teh hitam mengandungi 45-60 mg kafein. Teh oolong,35-45mg dan teh hijau, 15-20mg. Jumlah kafein pada teh ini adalah jumlah di tahap normal. Kesan kafien didalam teh akan meransang secara perlahan berbanding kopi untuk memberi kesegaran pada tubuh.
@
-Teh Mengandungi phytochemicals yang berfungsi untuk membantu tubuh menentang serangan beberapa jenis barah. Teh juga befungsi dalam mengekalkan tahap kolestrol dalam darah dengan menyingkir oksidasi LDL atau dikenali dengan kolestrol buruk. Namun begitu yang diketahui ramai ialah khasiatnya meningkatkan imunisasi tubuh untuk melawan penyakit.
-Catechins juga salah satu bahan yang terdapat dalam teh berfungsi sebagai antioksida.
Teh juga mengandungi fluorida yang peting dalam menghalang pertumbuhan kaviti pada gigi.
-Flavonoids juga terkandung didalam teh memberi khasiat membina dan menguatkan otot. Menurut laporan di Archives of Internal Medicine, Kajian ke atas 500 lelaki dan perempuan di China yang mengamalkan minuman teh selama 10 tahun mendapati mereka mempunyai kesihatan tulang yang optima.
-Kajian pada tahun 2001 yang dijalankan oleh saintis Amerika Syarikat, Taiwan dan Jepun mendapati teh berupaya melambatkan proses penuaan. Kajian terhadap tikus mendapati tikus yang diberikan teh menunjukkan jangka hayat yang lebih lama berbanding tikus yang diberikan air biasa.
-Kajian saintis jepun pula mendapati ter berupaya menentang alergi. Kandungan antioksida didalam teh hijau mampu menghalang proses biochemical yang bertindakbalas pada pembentukan alergi. hijau amat mujarab bagi mereka yang alergi kepada persekitaran berhabuk.
-Mitchell Gayor, Pengarah strong Cancer Preventation Center di New York berkata, teh adalah salah satu sumber terbaik untuk menentang serangan barah. Menurut kajian beliau kandungan antioksida yang terdapat di dalam teh boleh membantutkan perkembangan enzim yang membantu perkembangan sel-sel barah. Beliau juga menasihati supaya meminum teh empat cawan sehari.
- hitam pula ialah berupaya menurunkan risiko penyakit jantung kerana ia mampu menghalang darah dari berkumpul yang boleh menyebabkan darah terhenti. Menurut kajian yang dilakukan oleh Boston’s beth Israel Deaconess Medical Center, seramai 1900 pesakit jantung hidup lebih lama secara puratanya 3.8 tahun selepas mengamalkan meminum teh dua cawan sehari.
- hijau memang telah ramai yang ketahui ia dapat mempercepatkan pembakaran kalori termasuk kalori berlemak. Sebenarnya flavonoids yang terdapat di dalam teh hijau ini mampu mengubah cara menggunakan hormon dipanggil norepineephirine yang meningkatkan lagikelajuan kalori di bakar.
TQ ~ gediq.com

2 komen uolls ::

Anonymous said...

salam jah, march x boleh minum tea ni mau hangin 1 badan nanti.....heheheh

Anonymous said...

salam jah, march x boleh minum tea ni mau hangin 1 badan nanti.....heheheh

NUFFNANG

Mr & Mrs Tan

Daisypath Anniversary tickers

ADAM IZZ ZAFFRAN TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

ADEEL IZZ ZABAD TAN

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers